Benevolo Lectori Salutem – Üdvözlet a jóakaratú olvasónak!
Teológia MA diploma végzettséget szereztem a PPHF–en. Napjaink egyházának tanításában és teológiájának megjelenésében újra „…térdeplő [1]” teológiát és tanítást kell kialakítani. A térdeplő teológia fogalmát Hans Urs von Balthasar svájci katolikus teológus és pap 1948-ban használta. A fogalom értelmében a nyugati teológia térdeplő teológiából ülő, íróasztali teológiává lett. Teológiát művelni csak az élő Istennel való találkozásból lehetséges, amely az imádságban valósul meg. [1] Vö. Hafenscher, Károly: Lelkiség, spiritualitás a teológusok életében, Lelkipásztor (1986/8), 477.
Hogyan kezdjünk neki? Amikor már van egy tárgyunk, akkor a diszciplináris helyét meghatározzuk. A helyesen felismert pontokból keressük meg a téma a forrásokhoz kötődő kapcsolódási pontjait, melyek a Szentírás, Szent Hagyomány, Tanítóhivatal stb.
A teológiai téma írásba foglalása: 1. az elsődleges forrásként (Szentírás felhasznált kiadása, Tanítóhivatali megnyilatkozások) 2. a felhasznált irodalmi források alapján (lexikon, jegyzet, monográfia stb.). 3. a forrásművek kellő mélységben való ismerete, melyet kritikai módon kezelünk. 4. a mű témájához kapcsolódó mértékadó magyar nyelvű irodalom illetve a nemzetközi szakirodalom tárgyához egy idegen nyelv eredetiben való használata. 5. a téma kapcsán a tudományos eljárás követelményeinek meg kell felelnie, amely egzakt, logikus, jól dokumentált, illetve bizonyított legyen. 6. a műben elkülönüljön az alkotó szövege és a forrásul használt szövegektől. 7. melyeket megfelelően mind tartalmi mint formai az idézés és a hivatkozás szabályai szerint alkalmazunk. Könyv ajánló: Kránitz, Mihály – Török, Csaba: Teológiai módszertan, Elméleti és gyakorlati bevezetés, SZIT, Budapest, 2017.
Memoriterek
- Tu est Christus Filius Dei Vivi – Te vagy a Krisztus az élő Isten Fia. (Ματθαιο 16,16) (Mt 16,16)
- εἶ ὁ χριστὸς ὁ υἱὸς τοῦ θεοῦ – Éj hó Krisztosz hó hüjosz ton Theon. – Te vagy Isten Fia a Krisztus. (Ματθαιο 16,16) (Mt 16,16)
- εγω ειμι η οδος και η αληθεια και η ζωη (Ἰησοῦς 14,6) – Ego ejmi hé hodosz kái álitéjá kái hé dzóé. “Én vagyok az út az igazság és az élet.” (Jn14,6)
- שְׁמַ֖ע יִשְׂרָאֵ֑ל יְהוָ֥ה אֱלֹהֵ֖ינוּ יְהוָ֥ה אֶחָֽד – Sömá Jiszráél Adonáj Elohénú Adonáj Ehád – Halld, Izrael! Az Úr, a mi Istenünk az egyetlen Úr! (MTörv 6,4). A Dvárim, Mózes 5. könyve, Váetchánán, 5 Mózes 3:23–7:11. fejezetben: A Sömá Isten egysége és Izrael megingathatatlan hűsége iránta bekezdésben: “Halljad Izrael, az Örökkévaló, a mi Istenünk, az Örökkévaló egy!” http://zsido.com/fejezetek/vaetchanan-4
- A Miatyánk imádság saját doxológiám – záróformulám: Atyám, kérünk téged, hogy az Úr Imája úgy világítsa meg a jóakaratú emberek lelkét, ahogy dicsőséges fényed Krisztus Urunkat mutatja nekünk. Ámen!
Én ………………………… ígérem, hogy a Római Katolikus Egyház törvényes előírásaihoz mindenkor hű leszek. Ebben az ünnepi órában a hit és az igazság szolgálatára szentelem magamat, és minden igyekezetemmel arra törekszem, hogy teológiai tudásomat Egyházam és Hazám dicsőségére és embertárasaim javára fordítsam. Isten engem úgy segéljen.
A teológia jelentése a θεολογια – Teológia és a θεος – theosz, amely Isten és a λογος – logosz beszéd szavakból áll, melynek jelentése Istenről való beszéd. Az ismerőseim a teológia diszciplináin lat. disciplina – tudományágon belül számos kérdésekkel fordultak hozzám. Az érdeklődési körük a teológián belül a kegyelemtanban az üdvtörténet alapján Szűz Mária. A morális vonatkozásokban az erkölcsteológia kapcsán másokon való segítés, az igazak jutalma, a bűnösök bűnhődése. A spirituális vonatkozásokban az eszkatológián belül a remény, üdvösség, ebből hogyan tekintünk mások üdvösségére, kárhozat lehetősége, esetleg a pokol kérdése. Ők egy perces választ várnak, ezért a válaszokat egy – két oldal terjedelemben számukra elküldtem. A bővített változat tanulmányozása megtörtént-e? – nem tudhatom… (ApCsel 28,27; 2Tim4,2-4).
Hasznos tanács: Molnár Márton igemutató bővítménye az oldal tartalmában található szentírási hivatkozásokat jeleníti meg egy felugró szövegbuborékban, így nem szükséges megnézni az idézett verset vagy versszakaszt, hanem a kurzort kell a szöveghez oda tartani, és olvasható az idézett vers. Beállítható a használni kívánt fordítás, az igemutató bővítmény jobb alsó sarkában.
A teológia ma Nemzetközi Teológiai Bizottság alapelvek és kritériumok
A teológusok, akik feladatuknál fogva a tapasztalat és az Egyház reflexiójának határán munkálkodnak: Különösen a világi teológusok, akiknek tapasztalataik vannak az Egyház és a világ, az evangélium és az élet közötti együttműködés területein, amelyekben a pappá szentelt teológusok és a szerzetes teológusok nem annyira járatosak. Egyre inkább igaz, hogy a teológusok kezdeti megfogalmazását adják „a megértést kereső hitnek” az új körülmények között vagy az új kérdések közepette. A teológusok igénylik és megérdemlik, hogy az egész egyházi közösség támogassa őket az imádságával, különösképpen ők egymást, az Egyház érdekében való őszinte erőfeszítéseikben. Ilyen körülmények között fontos a katolikus teológia kritériumaihoz való figyelmes ragaszkodás. A teológusoknak tudatában kell lenniük munkájuk benső átmenetiségének, munkájukat alá kell vetniük az egész Egyház vizsgálatának és értékelésének.
Vö. A teológia ma Nemzetközi Teológiai Bizottság: A teológia ma: távlatok, alapelvek és kritériumok, 5. A teológusok közössége, 47. http://uj.katolikus.hu/konyvtar.php?h=398 ; Vö. Donum Veritatis, 11.
Kurzusok | Teológia osztatlan mesterszak végzettséghez szükséges kurzusok | |||||||||
1. félév | 2. félév | 3. félév | 4. félév | 5. félév | 6. félév | 7. félév | 8. félév | 9. félév | 10. félév | |
Filozófia |
Szociológia | Ó – kor | Középkor | Újkor 1 | Újkor 2 | |||||
Logika | Antropológia | Ontológia | Etika | Kritika | Teodicea | Szigorlat | ||||
Patrológia–Dogmatörténet | Patrológia 1 | Patrológia 2 | Dogmatört.1 | Dogmatört.2 | ||||||
Egyháztörténet | Tört. megism | Ókori |
Középkori |
Újkori |
Modernkori |
|||||
Ókori szem. | Középkorszem | Újkori szem. | Modernkori szem. | Szigorlat |
||||||
Biblikum | Ószöv.bibism | Általános bev. | Tóra | Nebiim |
Ketubim | Messian.kriszt | Ósz.Teológiája |
Szigorlat |
||
Biblikumi héber nyelv | Ósz egze szem | Héber nyelv | Héber egze | |||||||
Úszöv. bibism. | Általános bev | Páli levelek | Evangélium | Úsz Késői iratok | Görög nyelv | Görög egze | Úsz. egze. 1 | Úsz. egze. 2. | ||
Latin nyelv | Latin 1 | Latin 2 | Latin 3 | Latin 4 | Latin záróvizs | Szociálteológia | Úsz egze szem | |||
Szisztematikus Teológia | Vallás teológia | Trinitológia | Kri-pneu | |||||||
Bev. Teol. 1 | Bev. teol. 2 | Teol ism.el. | Trinitológia szem | Teológia ismeret szem | Vallástörtnet szem | Kri-pneu sz. | ||||
Bev. Teol. 1 | Bev. teol. 2 | Egyháztan | Eszkatológia | Istent-tertan | Szentégtan | |||||
Mariol sz | Eszkat. szem. |
Istentan-tertan szem | Öko.teo sz | |||||||
Morális3 ea | Morális4 ea | Morális1 ea | Morális2 ea | |||||||
Morális3 sz | Morális4 sz | Morális1 sz | Morális2 sz | |||||||
Alkalmazott Teológia | Ker. lelkiség | Liturgikus év | Ker. lelkiség sz | Gyak. teológia | P. szentstan 2 | |||||
Kateketika 2 | Liturgia Szentségtan | |||||||||
Egyházismeret | Euch. Liturgia | Házasságjog | Inkulturáció | |||||||
Egyház igazg. | Kateketika 1 | Liturgiatört | ||||||||
Nevelés tört. |
Szentségjog | Egyház Zene | Szakr. Műv | |||||||
Pedagógia-Pszichológia | Bev. pszich. | Ált. lélektan | Szociálpszich. | Valláspszich. | Szigorlat Sziszt teó | |||||
Önism. trén. | Csopdin. trén | |||||||||
Neveléstört. | Egyház Zene | |||||||||
Tudományos kutatás |
Kutatásmódsz | Kutatásmódsz | Jézusesemény |
Jézusesemsze |
Műv-Pszi | Kultúrák Tal | ||||
www.teologia.nhely.hu |
1. Évfolyamdolg | 2. Évfolyamdolg | 3. Évfolyamdolg | 4. Évfolyamdolg | 5. Évfolyamdolg | 6. Évfolyamdolg | 7. Évfolyamdolg | 8. Évfolyamdolg | 9. Évfolyamdolg | Diplomadolg+záróvizsg+védés |
© www.teologia.nhely.hu – AD. MMXIX. ©